ПОРАДИ

Робота з обдарованими дітьми


Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
v  Виявлення обдарованих учнів;
v   Складання діагностичних карт;
vРозроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
      2. Основний (практичний)
v  Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розвивають в учнів творче й дослідницьке мислення.
v   Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
       3. Узагальнення
v Аналіз досягнутих результатів.
v  Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
v  Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.

Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.

Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми 
     Мета  розвитку  здібностей  найпідготовленіших учнів – допомогти  їм  реалізувати  свої індивідуальні  якості,  не загубитися  в  сірій  масі  учнів, сприяти переорієнтації  їхнього  репродуктивного мислення  на творче  індивідуальне конструювання. У  розвитку  їхніх  здібностей  важливе  значення  має  забезпечення   та розширення інформованості  в  тих  галузях,  які їх  цікавлять,  організація  для  них  різноманітної  діяльності.


Що ж таке обдарованість?

Обдарованість – це комплексне явище  психіки  людини,  яке  включає єдність інтелекту, творчості  і  мотивації  .
      Інтелектуальні  здібності  перевищують  середній  і  високий  рівні, творчість  проявляється  у  новому і оригінальному  підході  до  вирішення проблем  і  завдань, що  стосується  мотивації, то це  єдність емоційно-вольових якостей: інтересу до  певної діяльності і настирливості у досягненні мети. Обдаровані люди характеризуються наполегливістю, надзвичайно розвиненою працьовитістю, глибоким і стійким інтересом  до певної  діяльності .

Особливості обдарованих дітей
1. Мають хорошу пам'ять, особливий світогляд, добре розвинуте абстрактне мислення.
2. У них добре розвинута свідомість, теоретичний спосіб мислення.
3. Дуже активні й завжди чимось зайняті, вони прагнуть працювати більше за інших.
4. Ставлять високі вимоги до себе, у них добре розвинуте почуття справедливості, вони боляче сприймають суспільну несправедливість.
5. Наполегливі в досягненні результату в галузі, яка їх цікавить, для них характерний творчий пошук.
6. Хочуть учитись і досягають у навчанні значних успіхів. Навчан­ня дає їм задоволення.
7. Завдяки численним умінням (класифікувати, категоризувати, встановлювати причино-наслідкові зв'язки, планувати і прогнозувати, робити висновки)вони здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю, особливо в галузі літератури, математики, проведенні дослідів, фонологічних спостережень.
8. Вміють критично оцінювати навколишню діяльність і прагнуть проникнути в суть речей і явищ, фантазувати.
9. Ставлять багато запитань і зацікавлені у позитивних відповідях на них.
10. Урок для обдарованих дітей особливо цікавий тоді, коли використовується дослідницький метод.
11. Із задоволенням виконують складні й дов­гострокові завдання.
12. Виявляють великий інтерес до читання, мають чималий словниковий запас.
13. Порівняно зі своїми ровесниками краще вміють розкривати взаємозв'язки між явищами і сутністю, індуктивно й дедуктивне мислити, маніпулювати логічними операціями, система­тизувати, класифікувати й узагальнювати їх.
14. Мають почуття гумору, вони мають міцне здоров'я, життєрадісні, хоча зрідка стан здоров'я погіршується.
15. У них перебільшені почуття страху, емоційна залежність, незбалансованість порівняно з їхніми однолітками.
16. Потребують значної уваги з боку педагогічних працівників. Для них важливі не тільки глибокі й міцні знання, а й практичні навички, які дитина може отримати у різних наукових товариствах.

Обдаровані діти: ознаки, що виявляє спостереження
1. Обдаровані діти, як правило, дуже активні й завжди чимось зайняті. Вони прагнуть працювати більше за інших або займають себе самі, причому часто справами, які не стосуються безпосередньо уроку, частково це стосується і предмета, до якого у них є здібності. Іноді здається, що активності цих дітей не вистачає на всі предмети, їм необхідна особлива увага, щоб розвивати хист у заданому напрямку, не примушуючи їх перенапружуватись і не дозволяючи почуттю незадоволеності перешкодити їх прагненню займатися тим, до чого вони схильні.
2. Вони наполегливо прагнуть розв'язувати поставлені перед ними завдання. Цим вони можуть дратувати вчителя, тому що хочуть знати більше. Дитині необхідно надати додаткову літературу.
3. Вони хочуть учитись і досягати успіху. Навчання приносить їм задоволення, і вони здобувають знання, не сприймаючи заняття як на­силля над собою.
4. Завдяки численним умінням вони здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю. Особливо часто це виражається в самостійній роботі з літературою, проведенні експериментів з фізики, хімії.
5. Вони вміють критично розглядати дійсність і прагнуть проникнути в суть речей і явищ. Вони не задовольняються поверховими поясненнями, навіть якщо ті й здаються достатніми їхнім ровесникам.
6.Вони ставлять багато запитань і зацікавлені у вичерпній відповіді на них.
7.Урок особливо цікавий тоді, коли використовується дослідницький метод. Інші учні вважають за краще вивчити добре сформульований навчальний матеріал.
8.Завдяки роботі із засобами масової інформації вони вміють швидко вирізнити найголовнішу інформацію, самостійно знайти важливі джерела інформації. Більше ніж інші вони зацікавлені в самостійному здобутті знань.
9.Порівняно зі своїми ровесниками вони краще вміють розкривати відношення між явищем і змістом, індуктивне і дедуктивне мислити, маніпулювати логічними операціями, узагальнювати.
10. Багато з них ставлять перед собою завдання, виконання яких потребує багато часу. Такі завдання спрямовані на застосування здібностей цих дітей у їх професійній діяльності, досягнення високих результатів, творчу реалізацію їхніх здібностей.

Алгоритм організації роботи  з  обдарованими  учнями  повинен  передбачати: 
  • діагностику  (психологічну та педагогічну);
  • організацію навчальної діяльності (індивідуальні заняття, посилена увага з боку вчителів–предметників, участь в олімпіадах, конкурсах, змаганнях, додаткові заняття факультативи);
  • організацію пізнавальної діяльності (інформаційне забезпечення, наукова  організація  праці,  робота в бібліотеці, МАН,  гурткова  робота);
  • аналіз успіхів та досягнення учнів;
  • педконсиліуми  та  поради щодо  обдарованих  дітей, рекомендації батькам, учням,  учителям ;
  • складання планів роботи  з  обдарованими  школярами;
  • забезпечення  психологічного  комфорту  обдарованих  учнів ;
  • підвищення  професійного рівня  педагогічних кадрів, вдосконалення творчого потенціалу вчителів.
Основною  вимогою  до  підготовки  педагогів  для  роботи  з  обдарованими  дітьми є  зміна педагогічної  свідомості. А  саме, зміна  сформованих  раніше  в  даного педагога стереотипів сприйняття  (учня,  навчального  процесу  і  самого себе ), спілкування і поводження (способів взаємодії) і, нарешті,  методів  навчання і виховання. Тому підготовка до роботи з  обдарованими дітьми  має містити:
1. Формування  знань  (уявлення ) про  те, що  таке обдарованість, хто такі  обдаровані  діти, які особливості  їхнього  навчання  та  розвитку у  різних  умовах.
2.  Формування  особистісного ставлення до  обдарованого (як і до будь-якого іншого ) учня не  як  до об’єкта  педагогічного  впливу, а як  до  суб’єкту  спільної  конструйованої  педагогічної  взаємодії, в ході   якої  відбувається  навчання  і  розвиток  учнів.
3. Навчання  основних  організаційних  форм,  психологічних  і  дидактичних методів практичної  роботи з  обдарованими  дітьми.

Які  ж  можна  виділити  основні заходи  щодо  роботи  з  обдарованими  учнями :
Надання  їм  можливості  виконувати  більший  обсяг навчальних  завдань. При  цьому  має  бути витриманий  оптимальний  обсяг  додаткової  роботи  з  обдарованими  учнями.
Збільшення  кількості  завдань  має  поєднуватися з  обов’язковим   підвищенням  їх  складності. Це сприятиме інтелектуальному  розвиткові,  формуванню здібностей.
Забезпечення  зростання  творчої активності  шляхом  розвитку  у   учнів вміння  виділяти  проблему, створювати проблемні  ситуації  у  процесі  навчання  і  знаходити  шляхи  їх  вирішення,  відбирати  і структурувати  навчальний  матеріал,  виділяти  головне,  суттєве,  прагнення  до  самовдосконалення .
· Пошук  вчителем  дієвих  стимулів  для  активізації творчості  учнів,  диференційований  підхід, заохочення  обдарованих   учнів до  творчого  пошуку.

Психологічні поради щодо складання програм роботи з обдарованими учнями

Основним принципом правильної ефективної роботи з обдарованими учнями є адекватність у виборі навчально-виховних програм. На думку фахівців ці програми повинні якісно відрізнятися від програм, розрахованих на дітей із середніми можливостями, але ця різниця не повинна здійснюватися за рахунок збільшення обсягу навчального матеріалу, темпу навчання або включення завдань з програм для більш дорослих дітей. Рензуллі обговорюючи якісні особливості навчання обдарованих дітей зазначав, що зміст їх навчальних програм повинен:
-виходити за межі загальноприйнятої програми,
-враховувати специфіку інтересів учнів,
- відповідати їхньому стилю засвоєння знань,
-не обмежувати прагнення учнів глибоко розуміти сутність тієї чи іншої теми.


Дослідники обдарованості виділили такі загальні принципи складання програм для обдарованих дітей:
1.  Кожна дитина є неповторною. Тому для створення адекватної програми треба спочатку визначити сильні і слабкі сторони дитини.
2. Дорослі повинні підтримувати дітей у формуванні їхньої позитивної "Я-концепції", знижувати їхню зайву критичність щодо себе.
3. Сім'я має підтримувати обдаровану дитину у реалізації її задатків, разом зі школою повинна взяти на себе відповідальність щодо її освіти.
4. Зміст програми має відповідати інтересам і потребам дитини, задовольняти різноманітні потреби у навчанні.
5. Для   забезпечення   оптимального   розвитку   програма   має   передбачати   повільний поступовий перехід з одного рівня навчання на інший.
6. Програма  має   бути   збалансованою   і   сприяти   всебічному  розвиткові,   враховувати потребу у фізичному та емоційному вдосконаленні, а також у спілкуванні.
7. Програма    мусить    розвивати    у    дитини    наполегливість    у    досягненні    мети, цілеспрямованість.
8. Навчання повинно проводитися під керівництвом досвідчених  фахівців.
9.У програмі має бути передбачена система оцінювання її ефективності, що дозволить  оцінити відповідність даної програми потребам  дитини і можливості досягнення нею      необхідних результатів.
    10.Основною метою програми має бути розвиток творчих здібностей.
Навчальний  план для  обдарованої дитини повинен  бути  спрямований на розвиток загальних можливостей дитини, а саме: пізнавальні можливості і навички, володіння великим обсягом інформації, великий словниковий запас, застосування засвоєного у новому матеріалі, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, виявлення прихованих залежностей і зв'язків, вміння робити висновки, уміння інтегрувати і синтезувати інформацію,прагнення до вирішення складних проблем, уміння розуміти складні ідеї, розрізняти тонкі відмінності,використання альтернативних шляхів пошуку інформації, здатність аналізувати ситуацію, уміння оцінювати як сам процес, так і результат, уміння передбачати наслідки, уміння міркувати, будувати гіпотезу, застосування ідей на практиці, здатність до перетворень, критичність мислення, розвинену допитливість.

Для успішної роботи з обдарованими дітьми вчителю необхідно:
1. Використовувати у своїй роботі систему пошуку обдарованих і талановитих дітей.
2.   Виявляти здібності учнів за такими параметрами:
•         характеристика уваги;
•         особливості мислення;
•         характеристика пам'яті;
•  особливості темпераменту з урахуванням їх в організації навчальної діяльності.
3.   Внести зміни до поурочних і тематичних планів, де передбачалась би цілеспрямована робота з кожною обдарованою дитиною.
4.   Використовувати на уроках мотиваційні установки, які орієнтують учнів на навчання «хочу все знати», а не «хай мене навчать».
5.   Використовувати на уроках самостійні творчі завдання, роботи пошукового характеру.
6.   Поєднати навчальні знання з науковим пізнанням: науковим пошуком істини, експе­риментуванням, спостереженням у природі, синтезом і аналізом природних явищ.

Професійні риси необхідні вчителю для роботи з обдарованими дітьми
Учитель повинен:
1. Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого бути не схожим на нього самого.
2. Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4.Мати широке коло інтересів і умінь.
5.Володіти почуттям гумору (але без схильності до сарказму).
6.Бути жвавим і активним.
7.Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення.
8.Мати творчий нетрадиційний особистий світогляд.
9.Мати досить високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію».
10.Бути емоційно стабільною людиною,  тому що співпраця з обдарованою дитиною потребує   великих емоційних витрат, а це — велике навантаження.
11.Мати здібність до індивідуалізації навчання.
12.Уміти модифікувати навчальні програми.
13.Бути готовим до виконання різноманітних додаткових обов'язків, пов'язаних з навчанням обдарованих дітей.

Поради вчителям щодо  роботи із  учнями  з   ознаками  обдарованості

 1. До  обдарованих  дітей  треба  ставитися  спокійно. Вчитель  повинен  створити  таку  атмосферу  в  класі, в якій  успіхи   «зоряного  хлопчика» (або  дівчинки)  викликали  не  почуття  заздрості  чи  роздратування, а повагу  з  боку  його  однолітків.
    Постійна  недоброзичлива  оцінка   вихователя  може  призвести  до  втрати  дитиною  впевненості  у  своїх  силах, тим  самим  приглушити  здібності. Однак  інша  крайність  «захвалювання» - викликає  зарозумілість, що    не   менш  шкідливо. Оцінка, яку  дає  педагог, має  бути      вимогливою, суворою, але  доброзичливою, щоб     зміцнювати  віру  в  успіх .
2. Треба  допомогти такій  дитині,  тобто дати  їй  завдання  складніше. Кожне  наступне завдання  має  бути більш  складним,  ніж  попереднє, і  водночас  посильним.
3. Ефективне застосування  методики самостійного  опрацювання  (дослідження ) учнем  нової  теми.  На півріччя  кожен одержує  свою  серію  завдань різної  складності, які  треба  вирішити  самостійно. Після  цього поступово  завдання  розбирають  усім  класом .
4.  Якщо сфера інтересів і  набір  здібностей  учня досить  вузькі,  завдання  вчителя – розвивати  ці здібності максимально, щоб  у  майбутньому  ця  людина була  здатна професійно  використовувати  наявні  в неї  здібності  і  стати  винятковою  у  своїй  галузі.
     5. Талановитим  дітям  необхідне особливе середовище, необхідні  труднощі,  оскільки  легкі  успіхи  за низьких вимог і  загального слабкого  фону  загрожують  швидкою деградацією


Тести на визначення основних компонентів хімічних здібностей.

ТЕСТ 1. Інтереси і схильності.

З лівого боку аркуша напишіть одне під іншим числа від 1 до 13. Для відповідей на запитання використовуйте наступні позначення: дуже подобається + +, подобається +, не подобається —, зовсім не подобається — —.
Записавши зверху вниз відповіді на перші 13 питань, починайте знову з верхнього рядка, з 14-го питання, процедура повторюється з 27-го, 40-го, 53-го і 66-го питань.
Відповідайте по можливості швидко, щоб на весь тест пішло не більше 10 хвилин.
Чи подобається Вам:
1.Читати
книги по цікавою фізики чи математики?
2.Читати книги про хімічні відкриття?
3.З'ясовувати пристрій електроприладів?
4.Читати журнали «Техніка - молоді», «Юний технік»?
5.Дізнаватися про
життя народів і державному устрої зарубіжних країн?
6.Знайомитися з життям рослин?
7.Читати
класиків літератури?
8.Обговорювати поточні події в нашій країні і за кордоном?
9.Читати книги про однолітків?
10.Знайомитися з роботою лікарів?
11.Піклуватися про домашній затишок?
12.Ходити в театри і на виставки?
13.Читати військові мемуари?
14.Читати книги про відкриття у фізиці?
15.Виконувати домашні
завдання з хімії?
16.Лагодити побутові електроприлади?
17.Слухати і дивитися передачі про новинки техніки?
18.Ходити у походи, щоб вивчати рідний край?
19.Робити уроки з біології?
20.Читати критичні статті з літератури?
21.
Брати участь у громадській роботі?
22.Пояснювати
товаришам домашні завдання?
23.Читати про те, як
люди навчилися боротися з хворобами?
24.Готувати їжу і наводити в домі порядок?
25.Читати про
мистецтво?
26.Знайомитися з військовою
технікою?
27Робити досліди з фізики?
28.Робити хімічні досліди?
29.Читати про новинки радіо?
30.Лагодити велосипед?
31.Колекціонувати камені і мінерали?
32.Працювати в саду?
33.Письмово викладати свої думки і спостереження?
34.Читати книжки з історії?
35.Займатися з молодшими школярами?
36Доглядати за хворими?
37.Допомагати по господарству?
38.Займатися в
літературному, театральному або художньому гуртку?
39.
Брати участь у військових іграх?
40.Займати в математичному гуртку?
41.Готувати розчини для дослідів?
42.Збирати радіоприймачі?
43.Збирати моделі машин?
44.Брати участь у географічних і геологічних екскурсіях?
45.Спостерігати за життям тварин?
46.Вивчати іноземні мови?
47.Виступати з повідомленнями та доповідями?
48.Працювати вожатим?
49.Возитися з маленькими дітьми?
50.Робити покупки?
51.Розмовляти з
товаришами про мистецтво?
52.Займатися спортом?
53.Брати участь у фізичній або
математичної олімпіадах?
54.Вирішувати хімічні завдання?
55.Працювати з вимірювальними приладами?
56.Конструювати моделі, застосовуючи
розрахунки?
57.Знайомитися з географічними відкриттями?
58.Працювати на пришкільній ділянці?
59.Обговорювати з товаришами прочитані книги?
60.Вивчати політичний лад зарубіжних країн?
61.Обговорювати питання виховання?
62.Спостерігати за поведінкою тварин?
63.Переконувати в чому-не будь
товаришів?
64.Знайомитися з
історією мистецтв?
65.Бути організатором в іграх і походах?
66.Обчислювати за формулами?
67.Знаходити і спостерігати хімічні явища в навколишньому світі?
68.Розбиратися в Радіосхеми?
69.Креслити?
70.Знімати план місцевості?
71.Доглядати за тваринами?
72.Готувати доповіді по книгах?
73.Знайомитися з історією культури?
74.
Відповідати на запитання молодших?
75.Дізнаватися про причини різних хвороб?
76.Знайомитися і
спілкуватися з новими людьми?
77.Брати участь в огляді художньої самодіяльності?
78.Дотримуватися режиму дня?



Обробка результатів.
У кожній горизонтальному рядку підрахуйте алгебраїчні суми плюсів і мінусів. Значення від -12 до -6 відповідають області зневаги, від -6 до 0 - області негативного ставлення, від0 до +6 - область позитивного ставлення і від +6 до +12 - область підвищеного інтересу. Номери рядків при розшифровці означають: 1 - фізика і математика, 2 - хімія, 3 - електро-та радіотехніка, 4 - техніка, 5 - геологія і географія, 6 - Біологія та сільське господарство, 7 - філологія і журналістика, 8 - історія, 9 - педагогічна та виховна робота, 10 - медицина, 11 - сфера обслуговування, 12 - мистецтво, 13 - військову справу.
Для хіміка важливий,
природно підвищений інтерес до хімії, а також до фізики та математики.

ТЕСТ 2. Особливості інтересу до хімії.

Цей тест вже можна запропонувати учням, які по тесту 1 мають схильність до хімії з метою виявлення спрямованості до тієї чи іншої галузі хімії (історія науки,
теорія, експериментальна область і т.д.).
З лівого боку аркуша проставте стовпчиком
цифри від 1 до 8. Для відповідей використовуйте ті самі оцінки, що і в тесті 1. З верхнього рядка починайте відповіді на питання 1, 9, 17, 25, 33, 41 і 49. Відповідайте швидко, тест повинен забрати не більше 5-7 хвилин.
Чи подобається Вам?
1.Точно відміряти речовини?
2.Користуюся книгами, отримувати речовини, не вивчаються в школі?
3.Звертатися до вузівським підручниками?
4.Суворо дотримуватися умови хімічного експерименту?
5.Знайомитися з технікою і
автоматикою на виробництві?
6.Можливість поєднувати роботу на виробництві з навчанням?
7.Знайомитися з
педагогічною діяльністю вчених?
8.Брати приклад з людини, здатного повести за собою інших?
9.Працювати з лабораторним обладнанням і приладами?
10.Робити досліди в домашній лабораторії?
11.Представляти в розумі, як взаємодіють частинки в хімічних РАКЦ?
12.Знайомитися з продукцією хімічних підприємств?
13.Розбиратися у схемах хімічних апаратів?
14.Починати і закінчувати роботу щодня в один і той же час?
15.Пояснювати досліди товаришам?
16.Очолювати роботу, виконуючи доручення вчителя?
17.Допомагати вчителю готувати і проводити досліди?
18.Вирішувати експериментальні завдання з аналізу та синтезу речовин?
19.Графічно і схематично оформляти результати дослідів?
20.Складати схеми промислового отримання речовин?
21.Працювати з механізмами?
22.Бувати у цехах на екскурсії?
23.Вирішувати завдання з молодшими школярами?
24.Утримувати робоче місце в чистоті?
25.Записувати лабораторні роботи в зошиті?
26.Виконувати досліди на заняттях хімічного гуртка?
27.Використовувати знання з фізики та математики для пояснення хімічних дослідів?
28.Дізнаватися, як організовано хімічне
виробництво?
29.Розбиратися в пристрої хімічних апаратів?
30.Дізнаватися подробиці про роботу на хімічному заводі?
31.Спостерігати за поведінкою співрозмовника?
32.Багаторазово повторювати досвід, поки він не пройде бездоганно?
33.Підтримувати порядок у кабінеті хімії та на лабораторному столі?
34.Розбирати в причинах невдачі досвіду?
35.Вивчати теорію, щоб зрозуміти помилку у досвіді та ршеніі завдання?
36.Проводячи досліди, суворо дотримуватися вимог техніки безпеки?
37.Малювати хімічні прилади?
38.Дізнаватися про
умови праці на хімічних підприємствах?
39.Читати книги про життя підлітків?
40.Упорядковувати обладнання шкільного кабінету хімії?
41.Звертатися до вчителя, якщо що-небудь не ладиться в досвіді?
42.Підбирати хімічні реактиви перш, ніж робити досвід?
43.Шукати пояснення явищ природи?
44.Вирішувати
розрахункові задачі з хімії?
45.Креслити, розбиратися в схемах?
46.Строго дотримуватися розпорядку дня?
47.Слухати відповіді товаришів на уроках?
48.Носити спецодяг?
49.Виконувати обов'язки лаборанта?
50.Зіставляти результати дослідів, шукати в них схожість і відмінність?
51.Займатися розумовою працею?
52.Порівнювати зовнішній вигляд і якість промислових виробів?
53.Знайомитися з
матеріалами, з яких зроблені хімічні апарати?
54.Займатися фізичною працею?
55.Роз'яснювати сутність хімічних явищ, якщо до вас звертаються з питаннями?
56.Планувати свої дії?

Обробка результатів: та ж, що і в попередньому тесті. Номери рядків означають: 1 - лаборант, 2 - експериментатор-дослідник, 3 - теоретик, 4 - технолог, оператор, 5 - технік, конструктор, 6 - робочий, 7 - викладач хімії, 8 - організатор.
Висновок виноситься по 2-3 точок з максимальними оцінками. Рівні оцінки означають, швидше за все, що інтереси ще не визначилися.
Для
того, щоб переконатися в правильності відбору учнів, потрібно встановити взаємозв'язок між інтересом до хімії задатками хімічної до здібностей. Це можна зробити за допомогою наступного тесту на відчуття і сприйняття речовини.

ТЕСТ 3. Відчуття і сприйняття речовини.

А.
Гравітаційні відчуття.
Отсипьте на-віч по 5 г хлориду натрію і мідного купоросу. Точність перевірте зважуванням. Відносний бал обчислюється за формулами: 
  або ,
де А - назване (фактичне) число, В - правильне (заданий) число. Перша формула застосовується в тому випадку, якщо А менше В, друга - якщо А більше В. Оціночні бали складаються і діляться на число завдань - так обчислюється показник успішності виконання тесту.
Б. окомірні оцінки маси
Дослідник пропонує випробуваному навішування добре відомих речовин - цукрового піску, кухонної солі, борошна тощо Речовини знаходяться в однакових коробочках або чашках (в руки не брати!). Визначте на-віч на масу. Обчислення за тими ж формулами.
 
В. окомірні оцінки об’єму
 Налийте у великі конічні колби з-під крана 140 мл води, 90 мл жовтого розчину біхромату калію, 70 мл зеленого розчину сульфату нікелю (II).
Три розчину - безбарвний, червоний і синій - поділ навпіл (результат обчислюється за меншою з часткою). Перевіряється точність за допомогою мірного циліндра. Формули ті ж.

Г. Лінійний окомір
 На чистому аркуші паперу проведіть відрізок прямої довжиною 12,5 см.
Зобразіть кути в 65 і 115 градусів.
Намалюйте коло діаметром 5,5 см.
 Заміри - лінійкою і транспортиром. Підрахунки колишні.
Д. Нюх
 Дослідник готує 2 набору безбарвних пахучих речовин: винного спирту, ацетону, гасу, ефіру, бензину, оцтової кислоти, одеколону і ін; один набір з назвою речовин, інший - у склянках під номерами. Крім того, з 10%-них розчинів оцтової кислоти і водного аміаку треба приготувати за вказаною в попередньому завданні схемою дві шкали.
 Понюхайте відомі речовини, потім відшукайте їх по запаху в склянках під номерами. Повторіть те саме з іншою речовиною, Правильно -100, неправильно - 0.
 Розташуйте за спаданням інтенсивності запаху пробірки з розчинами оцтової кислоти і аміаку. Оцінка і розрахунок колишні.
Е. Теплові
відчуття
 Визначте на дотик температуру води з водопровідного крана і води, зігрітої на плитці.
На скільки приблизно градусів підвищилася температура води в склянці, коли розчинили в ній кілька гранул лугу?
 На скільки приблизно градусів змінилася (знизилася) температура води в склянці, коли в ній розчинили чайну ложку аміачної селітри? Перевірка - термометром, результат обчислюється за тими ж формулами.

ТЕСТ  
"Не проґав вундеркінда" 

Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ранньому віці, тому обов'язок батьків - виявити та розвинути приховані здібності та задатки. У цьому може допомогти такий тест. 
1. Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку читати: 
· самостійно - 7 балів; 
· за допомогою когось - 5 балів. 
2. Читає багато книг, причому досить швидко - 2 бали
3. Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками та енциклопедіями - 2 бали. 
4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час читання - 1 бал
5. Займається, за звичай, за зачиненими дверима, а друзів має старших за себе - 2 бали
6. Розмовляє зі старшими на рівних - 2 бали. 
7. Ставить багато різних каверзних запитань, інколи заганяючи дорослих у глухий кут - 2 бали
8. Має готові відповіді навіть на несподівані запитання - 1 бал
9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві повідомлення (скажімо, після перегляду кінофільму, телепередачі чи спостереження за чим-небудь) - 2 бали. 
10. Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній світ, дає власну оцінку суспільним явищам - 1 бал. 
11. Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні вправи, які не потребують особливих зусиль) викликають нудьгу - 1 бал
12. Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не стосується її особисто - 2 бали. 
13. Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під час спілкування різні терміни - 2 бали. 
14. Любить складні ігри ( шахи та ін.), які вимагають кмітливості - 1 бал. 
15. У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники - 1 бал. 
16. Любить різні заняття, причому хоче робити все самостійно - 2 бали. 
17. Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями давньої історії - 2 бали. 
18. У школі навчається без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань - 2 бали. 
19. Має розвинуте почуття сприймання музики, образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію - 2 бали. 

Ось і весь тест вашого "вундеркінда", якщо він таким є. А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку. Потрібно врахувати, що об'єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання. 
Якщо ви набрали від 10 до 13 - це свідчить про те, що ваша дитина має певні здібності, а тому вам необхідно потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямовувати розвиток її здібностей



АНКЕТА  
щодо визначення здібностей учнів 
(за методикою американських вчених Хаана і Кафа) 

I. Інтелектуальні здібності 
1. Учень засвоює нові знання, швидко і легко все схоплює. 
2. Має почуття здорового глузду і використовує знання в практичних повсякденних ситуаціях. 
3. Добре міркує, не плутається в думках. Добре вловлює зв'язок між подіями, між причиною і наслідком. 
4. Швидко запам'ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато часу на повторення того, що потрібно запам'ятати. 
5. Знає багато про такі події, про які його однолітки не знають, не здогадуються.
6. Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється. 
7. Любить читати нові книги, які читають не однолітки, а діти, старші на рік чи два, дорослі. 
8. Вирішує розумові задачі, що потребують розумових зусиль. 
9. Задає дуже багато запитань. 
10. Випереджає однолітків у навчанні на рік чи два. 
11. Оригінально мислить і пропонує нестандартні відповіді, рішення. 
12. Дуже спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на все нове. 

II. Художні здібності 
1. У своїх малюнках зображує різнотипні типи предметів, ситуації, людей. 
2. Серйозно ставиться до творів мистецтва, замислюється і стає дуже серйозним, коли чує нову музику, бачить гарну картину. 
3. Оригінальний у виборі сюжету (робить незвичайні композиції з квітів, малюнків, марок тощо). 
4. Завжди готовий використати будь-який матеріал для виготовлення іграшок, картин, малюнків тощо. 
5. У вільний час багато малює, створює композиції, що мають художнє значення (наприклад, прикраси для дому). 
6. Використовує малюнок або ліплення, щоб висловити свої почуття і настрій. 
7. Цікавиться творами мистецтва. Може дати власну оцінку й намагається відтворити те, що йому сподобалося. 
8. Любить працювати з пластиліном і глиною, клеєм, щоб відтворювати речі в трьох вимірах. 

III. Музичний талант 
1. Добре відчуває ритм і мелодію. Прислуховується до них. 
2. Добре співає. 
3. У гру на інструменті, у пісню чи танець вкладає багато енергії та почуттів. 
4. Любить музичні записи, прагне піти на концерт або туди, де можна послухати музику. 
5. Любить співати разом з іншими, щоб виходило злагоджено й добре. 
6. У співі або музиці виявляє власні почуття і стан. 

IV. Здібності до занять науковою працею 
1. Після занять любить читати науково-популярні книги та журнали. 
2. Не впадає у відчай, коли його задуми та проекти не підгримують вчителі або батьки. 
3. Намагається зрозуміти причини й сенс подій. 
4. Проводить багато часу над створенням проектів, конструюванням. 
5. Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто задумується над цим. 

V. Літературна обдарованість 
1. Може вільно побудувати розповіді, починаючи від зав'язки сюжету й закінчуючи розв'язкою конфлікту. 
2. Придумує щось нове й незвичайне, коли розповідає про що-небудь знайомим. 
3. При розповіді виділяє головне, найхарактерніше. 
4. Розповідаючи про щось, вміє дотримуватися одного сюжету, не втрачає головної думки. 
5. Любить писати оповідання та вірші.
6. Своїх героїв в оповіданнях зображує майстерно, передає почуття, настрій, характер. 
7. Вибирає для своїх оповідань ті слова, які добре передають емоції, почуття. 

VI. Артистичний талант 
1. Легко входить у роль іншої людини, персонажа тощо, 
2. Цікавиться акторською грою. 
3. Виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв. 
4. Розуміє та вміє передати конфлікти, ситуації, може розіграти будь-яку драматичну сцену. 
5. Передає почуття через міміку, жести, рухи. 
6. Прагне викликати емоційну реакцію в інших людей, коли про що-небудь із захопленням розповідає. 
7. Дуже легко драматизує, передає почуття, емоційні переживання. 

VII. Технічні здібності 
1. Добре вміє майструвати, займатися різними ремеслами. 
2. У світ його уподобань входить конструювання машин, приладів, моделей. 
3. Може читати нескладні креслення механізмів, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів. 
4. Визначає причини несправності приладів. 
5. Любить робити креслення механізмів. 
6. Читає журнали та статті про машини, механізми. 

VIII. Здібності до спорту 
1. Енергійний, потребує якомога більше фізичних рухів, щоб бути щасливим. 
2. Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях. 
3. Постійно досягає успіхів у якомусь виді спортивної гри. 
4. Бігає швидше за інших. 




АНКЕТА
для орієнтовного дослідження творчої обдарованості особистості учня

Інструкція: нижче приведені якості, котрі притаманні учням.
Позначте знаком " + " ті якості, котрі Ви відмічаєте в учнях. Знаком " -" позначте ті якості, котрі Вам не подобаються.

1. Дисциплінований.
2. Не рівна успішність.
3. Той, хто вибуває з загального темпу.
4. Організований.
5. Ерудований.
6. Дивний у поведінці, незрозумілий.
7. Той, хто вміє підтримувати загальну справу ( колективіст).
8. Той, хто вискакує на уроках з безглуздими зауваженнями.
9. Стабільно вчиться ( завжди добре вчиться ).
10. Зайнятий своїми справами (індивідуаліст ).
11. Той, хто все схоплює швидко.
12. Той, хто не вміє спілкуватись - конфліктний.
13. Той, хто легко спілкується, приємний у спілкуванні.
14. Іноді "тугодум", іноді не може зрозуміти очевидного.
15. Той, хто все розуміє, зрозуміло висловлює свої думки.
16. Той, хто не завжди підпорядковується більшості або офіційному керівництву.

Треба скласти окремо " + " , котрі належать парним та непарним питанням.
Якщо сума парних " + " більше суми непарних - то більша ймовірність, що перед Вами творча, обдарована дитина.






Перевірте здібності вашої дитини. Можливо, вона геній?

Чи випадало вашій дитині знаходити незвичне примінення якому-небудь предмету?
Чи змінює вона свої уподобання?
Чи любить малювати абстрактні картини?
Чи любить малювати уявні предмети?
Чи любить фантастичні історії?
Складає вона оповідання чи вірші?
Любить вирізати витіюваті, химерні фігурки?
Траплялося так, що ваша дитина зробила те, чого не знає, або те, чого не існує?
Буває у неї бажання щось переробити на свій смак?
Чи боїться темноти?
Чи вигадала дитина яке-не будь слово?
Чи вважала вона це слово зрозумілим і без пояснень?
Чи пробувала переставляти меблі в кімнаті за своїм уподобанням?
Чи вдалим був цей задум?
Чи використовувала якусь річ не за призначенням?
Коли ваша дитина була зовсім маленька, чи могла вона угадувати призначення різних предметів?
Чи вибирає одяг за своїм смаком, не зважаючи на ваш?
Чи є у неї свій внутрішній світ, недоступний оточуючим?
Чи шукає пояснення тому, чого ще не розуміє?
Чи часто просить пояснити явища оточуючого світу?
Чи любить читати книжки без ілюстрацій?
Чи придумує свої власні ігри або розваги?
Чи пам'ятає і чи розповідає свої сни або пережиті враження?

РЕЗУЛЬТАТИ:
Кожна відповідь "так" на запитання тесту оцінюється в 1 бал.

Від 20 до 23 балів: дитина дуже кмітлива, має власну точку зору на все, що її оточує. Слід допомагати дитині розвивати ці якості.
Від 15 до 19: дитина не завжди може проявити свої якості і здібності. Вона винахідлива і кмітлива, але лише тоді, коли чимось зацікавлена.
Від   9   до    14:   дитина   кмітлива   в   тих   сферах   діяльності,   де необов'язковий власний погляд на речі. Проте для творчих занять
багато не вистачає.
Від 4 до 8: ваша дитина проявляє творчість у мисленні лише при досягненні дуже важливої для неї мети, вона більше схильна до практичної діяльності.

Менше 4 балів: дитині не вистачає винахідливості, але вона може досягти успіхів як гарний виконавець, навіть у складних професіях.

Немає коментарів:

Дописати коментар